Hvad kan vi hjælpe med?

Sikker Digital Post

Her kan du læse mere om sikkerheden ved Digital Post fra det offentlige

Læs om sikker Digital Post

Hvad er Digital Post?

Digital Post fra offentlige myndigheder er den samme slags post, som du allerede modtager i din fysiske postkasse fra fx kommunen, sygehuset eller SKAT. Det kan være patientindkaldelser, besked om plads til dit barn i en daginstitution, indkaldelse til syn af din bil eller personlige skattesager.

Private virksomheder, som forsikringsselskaber og banker, sender også Digital Post til deres kunder. Det kan være fx opgørelser eller kontoudtog.

Forskellen fra traditionel papirpost er, at du modtager og læser Digital Post på en sikker hjemmeside på internettet. De sikre hjemmesider, hvor du kan læse din Digitale Post fra det offentlige, er www.borger.dk eller www.e-Boks.dk.

Sikkerhed ved Digital Post

Du behøver ikke være urolig for, at din digitale post falder i de forkerte hænder. Digital Post er krypteret, både når du modtager, og når du sender post. Det betyder, at det ikke er muligt for uvedkommende at læse din personlige post.

Adgangen til Digital Post, hvad end det er via e-Boks eller borger.dk, kan kun ske ved brug af dit NemID. Dermed er adgangen underlagt den samme høje sikkerhed, som når du fx benytter din netbank eller Tast-Selv-Service hos SKAT.

Kryptering – for din sikkerheds skyld

Din digitale post er altid krypteret, både når du modtager, og når du sender post til det offentlige. Det betyder konkret, at den Digitale Post aldrig kan læses af andre end dig og den myndighed, du er i kontakt med.

Kryptering er en matematisk teknik – en slags kodesprog - hvor den oprindelige information omdannes til en række ulæselige koder, som det kræver en særlig nøgle at ”låse op”.

Dermed bliver din korrespondance utilgængelig for alle andre end dig og den myndighed, du er i kontakt med. Når du eller en myndighed sender et brev via Digital Post, krypteres indholdet altid helt automatisk, og du vil som bruger aldrig kunne se, at sikkerhedsproceduren finder sted.

Du behøver altså ikke gøre noget aktivt, men blot vide, at det sker. Faktisk betyder krypteringen, at din digitale post er mere sikker end de fysiske breve, som du er vant til at få ind ad brevsprækken.

NemID – dobbelt beskyttelse

Når du skal logge ind på borger.dk eller e-Boks for at læse din digitale post, skal du altid anvende dit personlige NemID, præcis som du måske allerede gør, når du skal logge på din netbank.

Adgangen til din digitale post er altså beskyttet af en personlig adgangskode (noget du ved) og en kode fra et nøglekort med engangskoder (noget du har).

Dette betyder, at selvom en dygtig it-kriminel får adgang til din computer eller mobiltelefon, og er i stand til at opsnuse din adgangskode, mangler personen koderne på nøglekortet. På samme måde har et mistet nøglekort ingen værdi for andre uden din personlige adgangskode.

Du er derfor en vigtig del af sikkerheden, når du passer på dit nøglekort, og beholder nøglerne i den fysiske verden. Det er også dig, der har indflydelse på sikkerheden, når du vælger en god adgangskode, når du bestiller dit NemID. Det vil sige en kode, du ikke bruger i andre sammenhænge, og som det kun er dig der kender (fx ikke dit CPR-nummer).

Du kan læse mere om, hvordan du får et NemID, og hvordan du bør opbevare dit nøglekort på siden

Du kan læse mere om gode adgangskoder på

Mulighed for læseadgang

Du kan give en anden, fx en ægtefælle eller et familiemedlem, adgang til at læse din digitale post.

Læseadgang kan være en god løsning for både dig og dine pårørende, hvis du eksempelvis ikke selv kan tjekke din digitale post, hvis du gerne vil have, at din ægtefælle også kan se den, eller hvis du som ung gerne vil have, at dine forældre hjælper dig med dine breve fra det offentlige.

Dog er det vigtigt at huske, at det overordnet er dit ansvar, at din digitale post bliver læst.

Når man giver læseadgang kan man vælge, om den du giver adgang, kun skal kunne læse post, eller også have rettigheder til at slette post og oprette mapper.

Ved at klikke på linket herefter kan du se, hvordan du skal gøre, hvis du vil give en anden person læseadgang til din digitale post:

Læse Digital Post på en offentlig computer

Når du bruger internettet gemmer din internetbrowser (Internet Explorer, Chrome, Firefox) ofte filer på computeren.

Dette kan være smart på din private computer, da det eksempelvis kan hjælpe til, at indholdet på de sider du bruger ofte, kommer hurtigere frem på skærmen.

Når du bruger en offentlig computer, er det dog en god idé at beskytte sig ved at efterlade så lidt som muligt.

Hvad kan jeg gøre?

Du skal sikre dig, at du ikke har efterladt dokumenter på computeren, når du er færdig med at bruge den. Dokumenter kan blive gemt på skrivebordet eller i en særlig mappe til overførsler fra internettet. Dette sker eksempelvis når:

  • du åbner et dokument på en hjemmeside
  • du gemmer et brev, du har modtaget som Digital Post, for at kunne printe det

Hvis du ikke kan finde den rigtige mappe, kan du spørge "ejeren", eksempelvis din ven eller én der arbejder det sted, computeren står.

Du kan hertil bruge en privat browser, som sørger for, at der ikke gemmes data på computeren, om dét du bruger din browser til. Dette kan dog ikke forhindre, at der gemmes dokumenter på computeren i de ovenstående situationer. Genvejene til at åbne en privat browser er:

I Internet Explorer og Firefox er det Ctrl Shift P

I Chrome er det - Ctrl Shift N

​​Se en film om identitetstyveri

Her kan du se en film og blive klogere på, hvad identitetstyveri er:

Nyheder

Kontakt

Ishøj Kommune

Ishøj Store Torv 20
2635 Ishøj

ishojkommune@ishoj.dk

Tlf. 43577575



Skriv via Digital Post (e-Boks), hvis du sender os personlige oplysninger eller dokumenter.

Skriv til Ishøj Kommunes hovedadresse via Digital Post (e-Boks)

Telefontider

Ishøj Rådhus

Mandag-onsdag kl. 9.00-15.30
Torsdag kl. 9-17
Fredag kl. 9.00-13.30.

Hovednummer: 43 57 75 75

Borgerservice

Mandag-tirsdag kl. 9 -15
Onsdag kl. 12-15
Torsdag kl. 9-17
Fredag kl. 9.00-13.30.

Tlf. 43 57 75 75

Åbningstider

​Ishøj Rådhus

Mandag-onsdag kl. 10-14
Torsdag kl. 10-14 og kl. 15.00-16.30
Fredag kl. 10-13

Ishøj Rådhus
Store Torv 20
2635 Ishøj

Borgerservice

Mandag-tirsdag kl. 10-14
Onsdag (kun hjælp til selvbetjening) kl. 10-14
Torsdag kl. 10-14 og kl.15.00-17.30
Fredag kl. 10-13.

Borgerservice
Nørregade 13
2635 Ishøj

Senest opdateret 16. august 2016