Hvad kan vi hjælpe med?

Motion

Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter hver dag

Læs om motion

Hvor meget skal jeg motionere?

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at alle voksne er fysisk aktive i mindst 30 minutter hver dag – og børn mindst 60 minutter om dagen. Hvis de 30 minutter deles op, skal aktiviteten vare mindst 10 minutter, og det skal foregå ved moderat til høj intensitet:

  • moderat intensitet betyder, at du kan mærke, at din puls stiger, men kan tale med andre samtidig. Aktiviteter med moderat intensitet kan fx være cykling og gang til og fra arbejde, havearbejde, når du tager trappen, en joggetur og motionsidræt
  • høj intensitet betyder, at pulsen stiger, så du føler dig forpustet og har svært ved at føre en samtale. Aktiviteter med høj intensitet kan fx være svømning, løb, spinning, styrketræning og boldspil.

Børn skal være fysisk aktive med høj intensitet 3 gange om ugen og voksne 2 gange om ugen. Aktiviteten skal vare mindst 20 minutter.

Hvorfor er det vigtigt at motionere?

  • personer, som normalt ikke rører sig, kan forbedre deres helbred og fysiske velvære ved at være fysisk aktive
  • fysisk aktivitet behøver ikke at være anstrengende for, at du opnår sundhedsmæssige fordele
  • fysisk aktivitet er godt for både hjerte, kredsløb, muskler, stofskifte og for hormon- og immunsystemet
  • mange af de positive effekter fra fysisk aktivitet - både fra udholdenhedstræning og fra styrketræning - forsvinder i løbet af få uger, hvis du ikke rører dig længere. Hvis du helt holder op med at være aktiv, forsvinder effekten inden for 2 til 8 måneder
  • fysisk aktivitet kan medføre gevinster i form af livsglæde, overskud, social trivsel, selvtillid og handlekompetencer. Det er også bevist, at der er en positiv sammenhæng mellem fysisk aktivitet og de kognitive processer, som forudsætter læring hos børn.

Hvornår er jeg tynd, normal eller overvægtig?

Den mest udbredte måleenhed for at måle, om man har en sund eller usund kropsvægt er BMI. BMI er en forkortelse for Body Mass Index og kan beskrive, om du vejer for lidt, er normalvægtig, eller vejer for meget.

Hvor kan jeg motionere?

Næsten alle former for organiseret idræt og motion foregår i foreninger eller organisationer. Der findes bl.a. flere landsdækkende idrætsforeninger, fx Danmarks Idrætsforening (DIF) og Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger (DGI), hvor du kan få hjælp og inspiration til at finde en idrætsgren eller motionsform, der passer dig.

Hvis du hellere vil løbe en tur for dig selv i naturen eller køre en tur på cykel, kan du finde stier, motionsruter, sundhedsspor, mountainbikeruter og ridestier m.m. på Naturstyrelsens hjemmeside eller på sundhedsspor.dk.

Mange kommuner tilbyder hjælp til at komme i gang med at motionere til fx ældre, personer med kroniske sygdomme eller inaktive børn. På sundhed.dk kan du se, om kommunen har et tilbud til dig.

Beregn BMI (Body Mass Index)

Læs også

Kontakt

Ishøj Kommune

Ishøj Store Torv 20
2635 Ishøj

ishojkommune@ishoj.dk

Tlf. 43577575



Skriv via Digital Post (e-Boks), hvis du sender os personlige oplysninger eller dokumenter.

Skriv til Ishøj Kommunes hovedadresse via Digital Post (e-Boks)

Telefontider

Ishøj Rådhus

Mandag-onsdag kl. 9.00-15.30
Torsdag kl. 9-17
Fredag kl. 9.00-13.30.

Hovednummer: 43 57 75 75

Borgerservice

Mandag-tirsdag kl. 9 -15
Onsdag kl. 12-15
Torsdag kl. 9-17
Fredag kl. 9.00-13.30.

Tlf. 43 57 75 75

Åbningstider

​Ishøj Rådhus

Mandag-onsdag kl. 10-14
Torsdag kl. 10-14 og kl. 15.00-16.30
Fredag kl. 10-13

Ishøj Rådhus
Store Torv 20
2635 Ishøj

Borgerservice

Mandag-tirsdag kl. 10-14
Onsdag (kun hjælp til selvbetjening) kl. 10-14
Torsdag kl. 10-14 og kl.15.00-17.30
Fredag kl. 10-13.

Borgerservice
Nørregade 13
2635 Ishøj

Senest opdateret 14. juni 2016