Hvad kan vi hjælpe med?

Attester

Hvis du har mistet en attest, kan du i nogle tilfælde bestille en ny

Selvbetjening

Bestil attest

Læs om attester

Fødsels- og navneattest

For at få en fødsels- og navneattest, forudsættes det at du er fødselsregistreret eller døbt i Danmark. Er du ikke født i Danmark, kan du kun få en navneattest fra en dansk myndighed, hvis du har fået en navneændring i Danmark efter 1. april 2006.

Når du skal bruge en navneattest eller fødsels- og navneattest på dig selv, kan du bestille den med det samme, hvis du har NemID. Bestillingen behandles i dit bopælssogn. Hvis du er født i Sønderjylland, behandles din bestilling dog af den kommune, hvor din fødsel er registreret.

Du kan finde adressen til dit bopælssogn eller oplysninger på din fødekommune.

Efter bestilling, vil den blive sendt til din folkeregisteradresse i løbet af 5 hverdage, såfremt du bor i Danmark. Skulle du mod forventning ikke have modtaget din attest efter 5 hverdage, må du rette henvendelse til den myndighed, der behandler din bestilling.

Fødsels- og dåbsattest

Når du skal bruge en fødsels- og dåbsattest på dig selv, kan du bestille den med det samme, hvis du har NemID. Bestillingen behandles i dit bopælssogn.

Det forudsættes, at du er fødselsregistreret eller døbt i Danmark, hvis du har brug for en fødsels- og dåbsattest.

Når du har bestilt din attest, vil den blive sendt til din folkeregisteradresse i løbet af 5 hverdage, såfremt du bor i Danmark. Skulle du mod forventning ikke have modtaget din attest efter 5 hverdage, må du rette henvendelse til den myndighed, der behandler din bestilling. Du kan finde adressen til dit bopælssogn herunder:

Vielsesattest

Når du skal bruge en vielsesattest til dig selv, kan du bestille den med det samme, hvis du har NemID. Bestillingen behandles i dit bopælssogn.

Du kan dog kun bestille en vielsesattest her, hvis du er viet i folkekirken. Er du viet ved en anden myndighed, må du rette henvendelse til den myndighed, der har foretaget vielsen.

Når du har bestilt din attest, vil den blive sendt til din folkeregisteradresse i løbet af 5 hverdage, hvis du bor i Danmark. Skulle du mod forventning ikke have modtaget din attest efter 5 hverdage, må du rette henvendelse til den myndighed, der behandler din bestilling. Du kan finde adressen til dit bopælssogn herunder:

Hvordan kan jeg få en attest på mig selv?

Du kan i de fleste tilfælde bestille en attest med NemID her på siden.

En vielsesattest kan du dog kun bestille her, hvis du er viet i folkekirken. Er du viet ved en anden myndighed, må du rette henvendelse til den myndighed, der har foretaget vielsen.

Er du født udenfor Danmark, kan du kun få en attest fra en dansk myndighed, hvis du har fået foretaget en navneændring efter 1. april 2006 eller du er viet i Danmark.

Der gælder særlige regler for døds- og begravelsesattester. Kontakt dit bopælssogn eller den kommune, der har registreret dødsfaldet.

Bemærk, at danske myndigheder allerede har adgang til de informationer, der er på en dansk attest. Derfor er det kun sjældent nødvendigt at bruge en attest overfor en dansk myndighed.

Hvordan får jeg en attest på mit barn?

Du kan bestille en attest på dit barn ved henvendelse til dit bopælssogn og medbringe legitimation. Du kan finde dit bopælssogn på sogneportalen herunder:

Er barnet født i Sønderjylland, skal du dog rette henvendelse til den kommune, hvor fødslen er registreret, find oplysninger om kommuner herunder:

Er barnet ikke født i Danmark, kan du kun få en attest fra en dansk myndighed, hvis barnet har fået en navneændring i Danmark efter 1. april 2006.

Bemærk, at danske myndigheder allerede har adgang til de informationer, der er på en dansk attest. Derfor er det kun sjældent nødvendigt at bruge en attest overfor en dansk myndighed.

Læs også

Kontakt

Ishøj Kommune

Ishøj Store Torv 20
2635 Ishøj

ishojkommune@ishoj.dk

Tlf. 43577575



Skriv via Digital Post (e-Boks), hvis du sender os personlige oplysninger eller dokumenter.

Skriv til Ishøj Kommunes hovedadresse via Digital Post (e-Boks)

Telefontider

Ishøj Rådhus

Mandag-onsdag kl. 9.00-15.30
Torsdag kl. 9-17
Fredag kl. 9.00-13.30.

Hovednummer: 43 57 75 75

Borgerservice

Mandag-tirsdag kl. 9 -15
Onsdag kl. 12-15
Torsdag kl. 9-17
Fredag kl. 9.00-13.30.

Tlf. 43 57 75 75

Åbningstider

​Ishøj Rådhus

Mandag-onsdag kl. 10-14
Torsdag kl. 10-14 og kl. 15.00-16.30
Fredag kl. 10-13

Ishøj Rådhus
Store Torv 20
2635 Ishøj

Borgerservice

Mandag-tirsdag kl. 10-14
Onsdag (kun hjælp til selvbetjening) kl. 10-14
Torsdag kl. 10-14 og kl.15.00-17.30
Fredag kl. 10-13.

Borgerservice
Nørregade 13
2635 Ishøj

Senest opdateret 13. juni 2015